Waarom geen carrièreswitch?
Dertig jaar lang werkte ze met succes aan ‘haar stad’ Rotterdam. Bevlogen om onder andere de Kop van Zuid smoel te geven en bij het stadscentrum te betrekken. Nu kleurt stedenbouwkundige Riek Bakker op een andere manier de stad. In galerieWind op het Noordereiland pakt ze uit met een unieke expositie van haar schilderijen.
‘Je kijkt vanuit de galerie mooi uit op de Kop van Zuid’, aldus Bakker. De werken zijn te zien van 2 december 2015 tot en met 31 januari 2016.
Bij Riek Bakker denk je aan vermaard stedenbouwkundige en stadsvernieuwer, die prijzen in de wacht sleepte en als hoogleraar haar visie deelde met TU studenten. Dat ze al dik twintig jaar schildert is een goed bewaard geheim. Tot nu, want in galerieWind doet ze voor het eerst haar schilderijen uit de doeken. ‘Het is een primeur voor de Rotterdamse galerieWind om werk van stedenbouwkundige Riek Bakker aan de muren te hebben’, vertelt galerie-eigenaar Ellen Wind. ‘Ook voor Riek Bakker, want haar schilderwerk is niet eerder vertoond op deze manier. Dit avontuur ga ik graag aan.’
Niet verstoppen
‘Ik loop er niet mee te koop’, vertelt Bakker over haar schilderwerk. ‘Je doet je werk voor de stad goed en dat vond ik al heel wat. Schilderen is bovendien heel privé, ik had erge schroom om mijn werk te laten zien.’ Veel van haar werken staan op de zolder van haar huis in Berkenwoude in de Krimpenerwaard, van waaruit ze als onafhankelijk adviseur werkt.
‘Toen ik een keer de hele berg schilderijen moest doorakkeren, zei een bevriend curator tegen mij: Al dat moois moet je niet in een boerderij verstoppen. Je moet exposeren!’ De expositie in galerieWind op het Noordereiland die op haar pad kwam, is het helemaal voor Bakker. ‘Het kan niet mooier. Ik kom heel graag in Rotterdam, dat is mijn stad. Ik heb zeker dertig jaar aan de stad gewerkt en gedaan. Hier ligt veel van mijn energie en mijn hart.’
Mijn wereld
‘Als stedenbouwkundige en strateeg ben je gewend om partijen om de tafel te krijgen, mensen over de streep te trekken en je verhaal te presenteren. Maar dit werk is mijn wereld.’ Het schilderen begon toen Bakker ruim twintig jaar geleden pleegkinderen ter verzorging kreeg, ze kwamen in de weekends. ‘Als de tweeling ging slapen, zaten mijn vriendin Katrien en ik elkaar aan te koekeloeren. Geïnspireerd door kunstenaars in onze buurt ging ik naar Harolds [winkel voor o.a. schildermaterialen, red.], kocht verfspullen en ging aan de slag. Ik ben niet meer opgehouden. Meestal werk ik met olie op doek. Ik heb een vrije schilderstijl. Wat ik schilder, ligt dicht bij de werkelijkheid. Groente, fruit zoals appels, peren en bessen: allemaal groot en de kleuren spatten van het doek. Ook schilder ik boeketten, dat maakt me rustig. En koop bij de kringloopwinkel zomaar een tafeltje met gekke pootjes. Dat krab ik schoon en tover het om tot een mooi bessentafeltje voor Katrien.’
Zeventig werken
Jan Wolkers is een van Bakker’s inspiratiebronnen. ‘Hij is een multi-talent. Hij kan schrijven, schilderen en beeldhouwen. Even overwoog ik een werk van hem te kopen. Toen hij overleed, meende ik dat zijn werken schrikbarend duur zouden worden. Dat schilderen kan ik ook zelf, dacht ik. En nu hangen zeventig werken van mij in galerieWind die het daglicht kunnen verdragen. Wie weet ga ik als het goed gaat vaker exposeren. Ik word 71 jaar, waarom geen carrièreswitch?’